« Lokal stackning | Main | Nya stackningskurser! »
tisdag
jan142014

Exempel på studioljussättning

English summary of this article available on flickr »

Bland det roligaste med att fota i makrostudion är möjligheten att med enkla medel ändra bilduttryck genom att variera ljussättningen. Att ljuset är det viktigaste för bilden är antagligen den mest uttjatade "sanningen" vi stöter på som fotografer. Men sällan blir det så tydligt som när vi själva har total kontroll över ljussättningen och bokstavligt talat kan ändra den i en handvändning. 

De fyra bilderna nedan är alla tagna med samma utrustning: ett bakvänt förstoringsobjektiv (Apo-Componon 60/4) på en vertikalt monterad bälg. Förstoringsgraden är drygt 3X och bilderna har stackats ihop från serier med 30-50 exponeringar i varje. Belysningen i alla fyra fall består av två LED-lampor – med olika positionering/riktning och lite olika diffusering.

Modellen i dessa exempel är en 16 mm lång svartoxe (Ceruchus chrysomelinus ♂) – en mycket sällsynt släkting till ekoxen. Jag fotograferade den till boken "Än lever skogen" som kom ut i höstas (2013) och dessa exempel visar ett urval av de olika varianter jag gjorde innan jag slutligen bestämde mig för en som skulle platsa i boken.


A) Jämn belysning. B) Skulpterande belysning. C) Riktad belysning. D) Genomlysning.

 

A) Jämn belysning

En cylinder av vanligt skrivarpapper fäst runt objektivets linselement sticker framåt och omsluter motivet. En LED-lampa lyser på cylindern från vänster och den andra från höger på samma avstånd vilket ger en mycket symmetrisk och jämn ljusbild. Ljuset är mjukt, "snällt" och lättjobbat i bemärkelsen att det inte ger några reflexer och skarpa högdagrar som kan ställa till problem när bilderna stackas ihop.

Den här typen av belysning kan vara användbar exempelvis i vetenskapliga sammanhang då man behöver en enkel belysning som fungerar bra för många olika motiv med konsistenta resultat. Å andra sidan kan det lätt upplevas som lite för platt och tråkigt. Den symmetriska belysningen framhäver dessutom effekten som i makrosammanhang blivit känt som "the black hole of death". Det är alltså den svarta reflektionen av objektivet som är svår at undvika när motivet i övrigt är omsluten av jämnt diffuserat ljus.

 

B) Skulpterande belysning

Här är en LED-lampa belägen framför skalbaggen (ovanför och något till vänster i bild). Den är diffuserad genom en bit vit plast som klippts till ur en drickyoghurtflaska. Genom att belysa framifrån skapas tydliga skuggor i groparna på skalbaggens huvud och framhäver därmed strukturen. Den andra LED-lampan har placerats till höger och diffuserats genom en bit skrivarpapper som är placerad så att ljuset träffar skalbaggen lite snett underifrån. Den lätta motljuseffekten som därmed uppstår framhäver genomskinligheten i ben och antenner.

Att diffuseringsmaterialen är olika ger upphov till en skillnad i vitbalans från de två ljuskällorna. Detta är inte alltid av godo men i det här fallet tyckte jag att den lilla skillnaden ökade dynamiken.

Den skulpterande belysningen skulle jag själv betrakta som en typisk ljussättning för den här typen av studioporträtt i de fall man kan ta sig tid att "skräddarsy" ljuset efter motivet. Det kräver mer finlir och handpåläggning än i exempel A, men har större potential att förmedla motivets viktigaste karaktärsdrag.

C) Riktad belysning

En diffusor av vit plast (tillklippt yoghurtflaska) är placerad till vänster och belyst av båda LED-lamporna. Den kraftigt riktade belysningen ger stor kontrast i bilden och när jag exponerade för högdagrarna på vänstersidan blev det mesta annat mycket mörkt. Delar av skalbaggen försvinner helt i dunklet men beroende på syftet med bilden behöver inte det vara en nackdel. Det har onekligen konstnärliga poänger och ger ökad dramatik/mystik i bilden. Denna typ av belysning förefaller mig ofta märkvärdigt underutnyttjad i studiostackningssammanhang.

D) Genomlysning

Båda LED-lamporna har här placerats så att skalbaggen nästan enbart blir belyst från undersidan. På detta sätt framhävs konturerna och de genomskinliga delarna på motivet. Det är lätt att tro att det inte är så noga med diffusionen när motivet är belyst bakifrån men det stämmer faktiskt inte alls. Det är precis lika viktigt med god ljusdiffusering och det kan ibland vara lite trixigt att få till när man samtidigt eftersträvar genomlysning. I det här fallet löste jag det med en papperscylinder som placerades runt skalbaggen och vars övre del skärmades av med en svart tejp på insidan.

Trots att färgen är annorlunda är det samma bakgrund som i de övriga exemplen (en neutralt grå platta). Jag vet inte riktigt varför bakgrunden fick denna orange-tonade färg men en möljig förklaring kan vara att ljuset som träffar bakgrunden i detta fall reflekterats nedåt från skalbaggens undersida. En annan förklaring skulle kunna vara att den längre slutartiden som krävdes i detta fall gjorde att bakgrundsfärgen påverkades av övrig belysning i rummet.

––

Till slut blev det den genomlysta varianten som jag valde att ha med i boken, men alla belysningsstrategierna har sina förtjänster och var och en kan vara att föredra givet olika sammanhang.

Sammanfattningsvis vill jag uppmuntra till att experimentera mycket med ljuset. Framförallt för att det är roligt men också för att det är extremt nyttiga erfarenheter att ha i bagaget även vid helt andra typer av fotografering!

 

Reader Comments (5)

John!
Inte nog med att du är skicligast, du är också oerhört generös med att dela med dig av din kunskap.

Stort tack/Göran

Intressant jämförelse.

Länken till Flickr funkar inte, fotot är privat.

01-23 | Unregistered CommenterRob

Fantastisk artikel John - mange tak!

Men sig mig lige: Hvilke lukkertider har du anvendt på de fire billeder?

Mvh
Jesper

Tack för kommentarerna!

Rob: ja det var ju klantigt gjort, bra påpekat – fixat!

Jesper: Självklart: A: 1s, B: 0.8s, C: 0.5s, D: 3s. Att C var "snabbast" beror ju på att båda ljuskällorna då lyste från samma håll så att högdagrarna blev ungefär dubbelt så starka.

Verkligen helt fantastiska bilder!

02-18 | Unregistered CommenterTherese

PostPost a New Comment

Enter your information below to add a new comment.

My response is on my own website »
Author Email (optional):
Author URL (optional):
Post:
 
Some HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>