Fotomorgon
Liksom flera gånger förr, kom John och jag till Dammtorpsjön en tidig morgon för att fotografera från stativ. Klockan var strax över fyra. Ljuset var mjukt, som skapat för makrofoto. Temperaturen låg på ungefär tio grader och vinden var svag. Det tog lite tid att packa upp all utrustning från våra ryggsäckar och skruva ihop dem. Men sedan var det bara att leta fram lämpliga motiv sittande på gräset eller grenar och sätta igång. Flugorna var ganska pigga och ville inte sitta stilla och låta sig fotograferas men en och annan skalbagge eller bärfis var mer medgörlig. John ville testa sitt nya ljustält; en tyglåda som fungerar både som vindskydd och ljusdiffusor, och min plan var att testa två objektiv, ett lånat Leitz Summar 8cm och en Zeiss Tessar 50mm som jag köpt på Tradera. Båda har flera decennier på nacken men kan ge den allra modernaste optiken en match och i vissa avseenden även slå den. Vi tillbringade flera timmar med att stirra i kamerasökarna eller på displayerna med avbrott enbart för att titta efter nya motiv och en kortare fikapaus. Ja, en hel del snack om fototeknik och utrustning var det också. Klockan nio när vi packade ihop hade solen till slut lyckats riva sönder molnslöjan på himlen och med det var det dags att bege oss till våra ordinarie jobb.
(Inom kort kommer vi att publicera en mer omfattande artikel om "stativmakro")
Videoklipp som visar denna larvs beteende när den blir störd. Foto: John Hallmén
Reader Comments (16)
Fiffigt ljustält John! Har Du gjort det själv eller är det köpt? Var?
Ha det så bra med alla krypen i sommar.
Mvh
Lotta
Hej Lotta,
Jag köpte det på Scandinavian Photo men det finns på många andra ställen. Tältet fälls enkelt upp och ihop och tar inte större plats än att det med lätthet ryms i ytterfacket på min ryggsäck.
Använder Du blixt o diffusor då eller solljuset kanske?
Tältet har jag bara använt med solljus/befintligt ljus ännu så länge men det fungerar säkert bra med blixt också!
Bra idé med tältet, hade tänkt testa någon sorts skärmar som vindskydd men det där verkar helt klart enklare. Det vore intressant att testa en svart duk i botten för att se om vit botten har stor betydelse för att lätta upp mörka partier underifrån. Annars vore det kanske ännu smidigare med ett tält utan botten så kan man fixa till motivet först och ställa dit tältet efteråt. //Staffan
Staffan: Jag har provat med svart duk, både under och bakom, och det blir stor skillnad direkt! Jag har även funderat på att ta bort botten för att, som du nämner, kunna ställa tältet över något intressant motiv. Jag befarar dock att vindskyddsfunktionen minskar drastiskt om man tar bort bottentyget – det är så gott som omöjligt att få tätt runt ikring. Ännu mer intresserad är jag av att byta ut den bakre väggen mot något genomskinligt material för att på så sätt kunna få en naturligt färgat bakgrund – den vita är inte alltid så rolig.
Jeg har kjøpt meg et slikt lystelt og holder på å teste det. Det gir meget bløtt lys, men jeg får også et stort problem med svært dårlig kontrast i bildene. Jeg tror dette skyldes at mye av lyset også sendes inn i objektivet mitt. Spesielt når jeg benytter hvit bakgrunn.
Jeg har prøvd å løse dette ved å montere en grønn eller sort papp-plate på bakveggen. Dette bedrer kontrasten, men det blir liksom ikke helt bra.
Noe forslag til løsning på dette?
Hej Knut,
Jag har också märkt att man kan få problem med ströljus i tältet – åtminstone med vissa objektiv. För mig har detta kunnat åtgärdas genom att använda bättre motljusskydd som hindrar ljus att träffa objektivets frontlins från sidan.
Med bakvänd förstoringsoptik fungerar M39-mellanringar utmärkt som motljusskydd – de skruvas helt enkelt på objektivets vanliga monteringsgänga. Ännu mer effektivt blir det om man täcker insidan av dessa mellanringar med ett ljusabsorberande material. Jag använder ett självjhäftande, svart, sammetsliknande material kallat "light trap" som jag köpt från fpi-protostar.com (liknande material kan säkert beställas från andra ställen). Jag gör ofta små cylindrar av light-trap materialet som jag använder som motljusskydd för mikroskopopjektiv och annan specialoptik som kan behöva lite extra skydd mot ströljus.
Jag är nyfiken på utrustningen förutom själva tältet som väl i övrigt är ett tält för "produkt fotografering", eller? Jag antar det kommer i kommande artikeln om stativmakro men undrar om man kan få en kort sammanfattning på utrustningen? Det lilla trästativet känner jag igen som säljs som ett makrofotostativ, sedan sitter väl det som Manfrotto kallar för "three way heads" men jag skulle vilja veta mer exakt vad det är för modell och märke. Sen på det sitter väl någon typ av släde, eller?
Jag är även nyfiken på varför tex Bärfisen är fotograferad med bländare 2,8? Jag förstår att den bästa skärpan kanske uppnås då men en mindre bländare skulle väl ge ett bättre skärpedjup, något som kanske är att föredra om inte bilden ska stackas. Eller har jag missuppfattat allt och bilderna ÄR stackade?
MVH
Jacob Boman
Hej Jacob,
kul att du är så intresserad att få veta hur vi gör. Bilden på bärfines är inte stackad. Den är tagen handhållen med bländare f11, tid 1/80s och blixt med diffusor av glassburk. Texten under bilden där du läste f2.8 betyder objektiv typ 50mm f2.8. Objektivet hade jag på makrobälg. När det gäller den första bilden på säckbaggen så är den stackad av 34 bilder och jag använde utrustning: stativ Manfrotto 190B (vanlig stativ, ej makrostativ), kulled Digipod BH-550, och makrobälg med släde. När jag använder blixt (Nikon SB-600) så har jag den på hydrostatisk arm Manfrotto 819-1.
John kommer säkert besvara dina övriga frågor som gäller hans utrustning och hans bilder.
Hälsningar Stanislav
Jacob, jag missade visst din fråga tidigare – beklagar det.
Tältet är mycket riktigt ett vanligt produktfototält. Trästativet jag använder heter Stabil Makro. Tyska Berlebach tillverkar en snarlik modell. På stativet har jag först en Novoflex panoramaplatta (som mest fungerar som en liten distans mellan stativet och huvudet) och ett Manfrotto 410 Växelhuvud. Trevägshuvuden är liknande men enklare i konstruktionen – snarare än tre växelreglage har de tre låsvred. Den lilla släden jag använder är inte egentligen ett fototillbehör utan är en så kallad "linear stage" (linjärbord tror jag de kan kallas på svenska) som används exempelvis inom industri och forskning. Det är två kullagrade plattor vars inbördes position kan kontrolleras med en mikrometerskruv. Detta ger mycket precis positionering vilket är ett krav då fokusförskjutningarna som krävs ofta bara är några hundradels millimeter. Mitt linjärbord heter Newport 430 och jag köpte det begagnat på eBay för några hundralappar.
Hej John
Hoppas er resa till Prag var lyckad...
Jag har ännu en utrustningsfråga. Det gäller den Novaflex Panorama Base du använder mellan stativet och Manfrotto 410 Junior. Det känns som "kaka på kaka" eftersom både 410 Junior och Novaflex kan styras på samma sätt. Nu vet jag ju att inget önödigt sitter på din utrustning så jag vill gärna veta varför du har det så? Både stativet och 410 Junior är delar jag har hittat begagnat. Det senare också köpt men ännu inte fått hem. Därför känns det också lite extra viktigt att få ett svar om nu Manfrotto 410 Junior inte ÄR så där fantastiskt bra som jag förstått det hela...
Jag försöker gång på gång ändra några meningar innan tiden tog slut, men det fungerar inte. Jag förstår att inte blir exakt samma sak med inställningarna på Novaflex och Manfrotto men båda ställs väl in på samma led, känns det som. Någon betydande skillnad måste ju finnas..
Vilken kamera används för att filma gaffelsvansen? 5D?
HAr för mig att gaffelsvansen kan spruta ut något ur spröten om den blir oroad.
Ja, den filmades med en 5DmkII!
Jacob: Missade visst din fråga förut: Panorama-plattan sitter mest där som en distans mellan stativet och växelhuvudet. Utan den är det lätt att vreden på växelhuvudet krockar med stativet – åtminstone i vissa lägen. Egentligen hade det lika gärna kunnat vara en fast distans men någon sådan hade jag inte och panorama-plattan råkade vara precis lagom stor för ändamålet.