Öppet Forum > För dig som vill köpa linjärbord/linear stage

Jag har i flera månader letat överallt på nätet efter ett linjärbord, eller som det heter på engelska "linear stage". Under den tiden har jag skapat mig en god uppfattning om vad prisläget ligger, vilka olika tillverkare det finns och vad som skiljer olika mikrometers från varandra. Den vanligaste tillverkare av själva släden dvs de två plattor som glider mot varandra och det är Newport. När det gäller mikrometern så är det oftast också Newport men det framgår sällan. Mikrometern har benämningar som SM-06, SM-13, SM-25 och SM-50. Det hela är ganska lätt eftersom det avstånd som går att skruva (och då skjuta dom två halvorna ifrån varandra horizontellt) är i millimeter samma som talen. Alltså kan SM-25 maximalt ställas 25mm. Ofta kan plattan röra sig mer än mikrometern men det har man ingen glädje av utan man är bunden till vad mikrometern klarar av.

För att vara säker på att avståndet inte blir för kort när man ska fotografera inför stackningar bör man ha antingen SM-25 eller SM-50. Själva linjärbordet bör inte vara för litet. Ett litet blir dels pilligt att använda men det måste också klara den tyngd som kamera, bälg, obektiv osv väger. Lite äldre bord är tex Newport 430 och 421. Det senare har en något mindre platta och heter numera Newport 423. Skillnaden mellan dom äldre och nyare har jag ingen riktig koll på men det verkar faktisk bara vara så att dom döper om dom. Att köpa någon av de äldre modellerna är absolut ingen dålig affär! Exakt vilken modell som 430 har ersatts med vet jag inte men det dräller av olika modellbeteckningar som verkar vara väldigt lika varandra tex 433, 435, 436 och 443.

Priserna tycks ligga ganska konstanta med rätt få undantag. Det finns förstås alltid några som antingen begär vansinnigt mycket för den eller har ett alldeles för hög fraktkostnad. Där gäller det att inte kliva i fällan och köpa en utan att först kontakta säljaren och fråga vad frakten kommer att kosta, och göra det även om det finns en porttabell att slå in Sweden på och få en summa. Den behöver inte stämma och har du köpt varan är du bunden till att betala den oavsett vilket pris köparen plötsligt ger dig för frakten! Eventuellt kan du dra dig ur men risken är stor att du får en massa problem på halsen. Priset för en lite nyare släde och tex SM-25 ligger med frakt mellan 170-230 dollar.

Nu till det bästa. Jag har precis köpt en Newport 436 med en SM-50 mikrometer inklusiva frakt till Sverige för 1250 Skr. Säljaren hade 5 st exemplar och i skrivande stund finns 3 kvar. Jag kan lägga till att 436 är en av de större plattorna gjorda att klara mer tyngd och röra sig ännu mjukare än andra modeller. Det är också extremt ovanligt att hitta en med mikrometern SM-50, som då kan skruvas fram 50 mm.

Länken är följande: http://www.ebay.com/itm/120822256569?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

För dig som vill ha mer information om den finns det på Newports hemsida: http://www.lightglassoptics.com/Newport-436-High-Performance-Linear-Translation-Stage_p_454.html

Skillnaden på denna 436 och den som säljs på eBay är att den saknar den stoppskruv som sitter mitt på. Priset är dock mer än tre gånger så mycket...

Mycket bra sammanfattning. Jag har inget att tillägga förutom att jag själv nyss skaffade en 423 med en SM-25 mikrometer. Något liten platta kanske, men den fungerar utmärkt! Fantastisk att jobba med jämfört med min gamla makrosläde.

12-5 | Unregistered CommenterMagnus

Kan bara instämma, tack för sammanfattningen!

Jag är ny vad gäller macrostacking och har där med lite frågor vad gäller linjärborden. Jag har kikat på ebay och hittat en del mindre (ca 50x50mm) bord med rörelse i både X och Y. Finns det någon praktisk fördel med detta? Jag tänker mig att det kan vara lättare att finjustera komponeringen i sidled, men jag vet dock inte om det är något problem till att börja med?

Skiljer sig dom glidlagrade borden mycket mot dom som är kullagrade, eller är det inget man ska haka upp sig på?

Hur stor vikt klarar bordet att hålla? Då tänker jag speciellt om man vinklar kameran framåt. Finns det risk för att bordet börjar glida? Någon vinkel man ej bör överstiga, rent generellt?

Det finns ingen anledning att kunna röra bordet åt två håll. De två program man använder att stacka med, klarar endast av stackningar i djupled och det går därför inte att tex stacka en insekt från sidan och sen längs med. Dom linjär borden tenderar dessutom att vara dyrare. Ändringar i sidled kommer inte att fungera med en mikrometer som bara flyttar några hundradels millimeter. Det flyttas enklare med tex trevägshuvudet Manfrotto 410 Junior.

Det är viktigt att plattan inte blir för liten. Dels är storleken på plattan i balans med hur mycket tyngd den klarar av och dels blir det väldigt pillrigt med en för liten platta. Jag skulle säga att den storleken som är till Newport 423 är på gränsen till vad man helst vill ha men inte mindre. En större platta är gjord för tyngre utrustning vilket kan påverka din andra fråga, nämligen dess styrka/hållbarhet.

John, som använder en Newport 430, fotograferar stacknings sekvenser med kameran i vertikalt läge, utan några problem. Tyvärr kan jag inget om skillnader mellan glidlagrade och kullagrade utan trodde faktiskt alla bord är kullagrade. Men generellt är dessa bord gjorda för att användas i industrimiljö. Newport 443 är deras störta modell och den klarar av en centrerad vikt av 26 kilo och 7 kilo vertikalt, så det borde inte vara någon större fara så länge du inte väljer att köpa en som är väldigt liten.

Förutom det bra svaret ovan kan jag tillägga att både 423 och 433 borden har samma kapacitet i vertikalt läge, knappt 7 kg. Det räcker för de flesta kameror. Mikrometrarna sm-25 och sm-50 kan båda klara en last på ca 10 kg.

Sen kan man förstås fixera kamerans position och istället flytta motivet monterat på ett linjärbord. Då skulle det vara en fördel om man kunde flytta motivet i alla ledder. Fast för stackning behövs som sagt bara rörelse i en riktning.

12-13 | Unregistered CommenterMagnus

Bara för att tillägga några saker till Jacobs fina sammanfattning:

Det finns många andra tillverkare av linjärbord än Newport: Melles griot, Thorlabs, Optosigma, Kohzu, Sigma Koki, Parker Daedal, Mitutoyo med flera. Många av dessa håller ofta ännu högre finish än (de redan utmärkta) Newport-borden.

En fördel med Newport-borden är att de ofta har den trevliga egenskapen att de har kvartstums-gängade hål på över och undersidan vilket gör dem ännu enklare att använda i fotosammanhang men dessa gängor hittar man ibland även hos andra fabrikat. Skulle det vara fel dimension/konfiguration på hål/gängor går det oftast att modifiera relativt enkelt – åtminstone av någon med lite verktyg och erfarenhet.

Ibland hittar man slädar som istället för mikrometer har en enklare skruv med öppen gänga (och utan vernier-skala). Vanligtvis är dessa något billigare. De kan dock vara nog så användbara och vissa har faktiskt finare gängstigning än normala mikrometrar. Ofta går det att byta ut skruven mot en mikrometer och på eBay kan man hitta användbara mikrometrar för under hundralappen.

Sebastian frågar om XY-bord: det är sällan någon direkt nackdel att ha fler frihetsgrader när det gäller positionering men om man använder bordet för fokusering ger inte den extra riktningen någon stor fördel. Ett XY-bord kan vara ett utmärkt tillbehör stackningen sker i Z-led och motivet monteras på bordet (under studioförhållanden). Då kan man enkelt justera kompositionen i både höjd och sidled men själva fokuseringen måste förstås skötas med någon annan anordning.

För övrigt är det fullt möjligt att göra stackade panoraman. Man börjar då med att göra stackar i djupled och syr sedan ihop dessa i sidled med någon panorama-funktion. Helicon focus har ett panorama-läge utöver fokus-stackningsläget som kan fungera för detta ändamål. Jag har även sett exempel där de stackade bilderna har satts ihop med hjälp av Photoshop's panorama-funktion.

Linjärbord som Newport 430 och liknande klarar belastning utan risk för glid i ena riktningen. Vanligen monterar man dem så att man kan luta utrustningen framåt och då går det tippa den ända till vertikal-läge utan problem. Lutar man dock utrustningen åt andra hållet hamnar belastningen på en fjäder som bara är dimensionerad för att klara av motverka backlash när utrustningen är helt horisontell. Man bör se till så att fjädern alltid drar i samma riktning som, eller är vinkelrätt mot gravitationen.

Kul- eller rulllagrade bord har fördelen att ge ungefär samma motstånd oavsett utrustningens tyngd och orientering. Med glidlagrade bord kan det bli betydligt trögare med tyngre utrustning.

Funderar på att beställa en Newport 436 men tänkte höra med er vad man behöver för att fästa den till stativet och kameran?

Jag kan meddela att jag idag fått min 436 från Malaysia. Tack vare att säljaren skrev ner priset på själva paketet än det jag betalade, så slank mitt paket undan från tullen. Den ser helt ny ut och fungerar som en dröm. Som svar till dig Jonas så har den fullt med 3/8 gängade hål på båda sidorna. Under fäster man snabbfästet från vad man nu har för stativhuvud. På ovansidan kan man som exempel ha antingen Manfrotto snabbkoppling 577 eller Manfrottos Adapter 120 som är en rund platta med 3/8 skruvar på båda sidor. I mitt fall behöver jag antagligen ha båda för att batteripacket på kameran kräver att jag får upp den 3-5 cm från själva bordet...

okej tack så mycket! Blir och beställa en nu då :)

Mycket bra information!
Priset avskräcker egentligen inte och med bra utrustning blir det ju så mycket roligare
//LGN

12-16 | Unregistered CommenterLGN

Hei Jakob

Kan du si hvor i Malaysia du kjøpte din Newport 436??

Hej Jakob,

många tack för tipsen. Jag fick hem min "julklapp" i Måndags så nu skall det bara införskaffas en snabbkoppling så jag kan dyka in i julgranen och leta småkryp medan familjen kollar på Kalle Anka... ;)

Arnstein: Du får ta och följa länken i ursprungs förklaringen. Den försäljningen är slut men du hittar säljaren (som bor i Malaysia). Titta sedan på hans......

Det blev för struligt att förklara. Jag letade upp honom och tittade vad han har att sälja. Han har tydligen 2 kvar och priset är det samma. http://www.ebay.com/itm/Newport-436-Crossed-Roller-Bearing-Linear-Stage-Solid-Platform-2-in-Travel-/120832244620?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c2229bb8c

God jul!
Jacob

Jakob - takk for svar. Da har jeg bestilt en Newport 436.

En riktig god jul til deg!!

Arnstein

Tyvärr fick jag hem min Manfrotto platta och packat upp den och använt ett tag innan jag insåg att jag köpt fel och även skrivit ut det här. Snabbplattan ska vara 357 och inte 577 som jag skrivit. Sä gör inte mitt misstag och köp fel platta. Den jag köpt rör sig inte 8cm, som jag ju behöver till min MP-E 65, utan endast 2cm.

Det ska också sägas att jag inte har någon riktigt bra lösning på HUR jag ska fästa något snabbfäste ovanpå linjärbordet eftersom det är 3/8 gängade hål i bordet men också i snabbplattan och jag hittar ingen bra adapter där i mellan eftersom de flesta på marknaden är 3/8 till 1/4 och inte 3/8 till 3/8, dvs hane/hane. Det enda hitills jag hittat är Manfrotto Adapter 120, men som är en rund platta diameter c:a 10 cm och 2-3 cm tjock. Fast det är inte säkert det fungerar heller för i inskruvat läge måste ju 357's snabbfäste sitta exakt rakt fram och vad är oddset att det stämmer när man skruvat in den till botten....

När jag tänker efter så är det ju så att det enda snabbfäste som kan sitta ovanpå linjärbordet och där det inte spelar roll hur det sitter i inskruvat läge måste vara runt. Framför allt vet jag inte vad för snabbfästen som har en skruv i botten och inte ett gängat hål...

Jacob

Det går inte att skruva ditt en lite längre 3/8 skruv ovanifrån, från ditt snabbfäste eller är det ivägen för plattan som sedan skall monteras ovan på ? har själv inte beställt en än, var lite det jag oroade mig för hur man fäster det med snabbfästet.

Jonas

En bra fästmetod är att fästa snabbkopplingen ovanpå linjärbordet med en genomgående bult underifrån. Kliton visar hur detta görs i den här filmen: http://www.flickr.com/photos/kliton77/6182743589/in/photostream (han fäster en bälg istället för en snabbkoppling men principen är förstås den samma)

Detta förutsätter förstås att diametern på hålet på linjärbordet är i grövre kaliber än bulten (alternativt att man har en bult som endast är gängad i toppen så att den går fritt när den kommit igenom bordet. Om du har 3/8" gänga på bordet borde du kunna använda en 1/4" bult eftersom det borde finnas ett 1/4"-fäste på snabbkopplingen. Många Newport-bord (mitt exempelvis) har några grövre ogängade hål som lämpar sig väl för detta syfte. Det underlättar förstås ännu mer om det finns något grövre hål på undersidan av bordet också så att man kan komma igenom med skruvmejsel och bult. Om man inte har något tillräckligt grovt hål är ett en relativt enkel operation att borra upp ett av de befintliga hålen till en större diameter.

Hej!

Chris Hejnar har tillverkat en fästplatta som han har till försäljning i sin web-butik och på Ebay. Den heter Newport Stage adapter N423 och passar till linjärbord med skruvmönster 1" och 2". Jag har provat den med Newport M423 och M430 vilket fungerar utmärkt. Han har även bra arca-clamps som passar ihop med fästplattan N423. N423 tillsammans med en arca-clamp som heter 3.25 jaw length clamp with long knob passar bra ihop och ger en stabil setup.

http://www.hejnarphotostore.com/

Stackningsdelen av min egen mobila/fältsetup ser ut som följer:

Chris Hejnar 3.25 jaw length clamp with long knob
Chris Hejnar Newport Stage adapter N423
Newport linear stage M430 (Ebay)
Fotopro P-70 70mm QR Lens Plate Quick Release Arca Swiss Compatible (Ebay)

Sedan är det anslutet till en Novoflex CASTEL-XQ Focusing rack PRO, vilken används för grovfokusering och komponering av bilden.

Mvh

Conny

Det verkar vara ett dyrt alternativ, Conny. Jag förstår dessutom inte riktigt varför man ska ha en platta mellan de två? Det är väl bara att fästa ett Arca Swiss fäste direkt på linjärbordet? Antingen googlar ni "Benro QRC70" som sätts direkt på bordet eller vill ni ha en som ser lite mer robust ut har jag hittat en variant, för nedsänkta skruvhuvuden, på eBay: http://www.ebay.com/itm/SUNWAYFOTO-Discal-Clamp-DDY-64-DDY64-ideal-ARCA-Swiss-P0-Ball-Head-Sunway-NEW-/190580482826?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c5f7b630a

Om man sedan köper en platta som denna, kanske man kan använda den som snabbinställning av fokus lika gärna: http://www.ebay.com/itm/8-0-x-0-5-rail-arca-swiss-wimberley-kirk-markins-benro-acratech-hejnar-/330611095454?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4cf9f4f79e

Jag har dessutom tittat närmare på min Newport 436 och på undersidan finns några grövre icke gängade hål som sedan övergår i 3/8 gänga (med först lite rum för ett eventuellt skruvhuvud) och som borde gå att använda som John föreslår. Jag har dock inget som passar hemma men det borde väl gå att hitta i en välsorterad järnhandel eller byggvaruhus gissar jag...

Det som jag tycker är bra med den fästplattan är att allt blir centrerat och stabilt tillsammans med det snabbfäste som jag använder. Fästplattan ger även lite distans mellan linjärbordet och snabbfästet.

Lade upp några bilder där det går att se hur lösningen ser ut:
http://www.flickr.com/photos/conkar/6593467109/
http://www.flickr.com/photos/conkar/6593514869/

Angående skruvar så brukar Würth ha ett ganska bra utbud av sådana.

Mvh

Conny

Conny,

Din lösning ser stabil och funktionell ut. Har du hunnit testa den i fält och hur tycker du i så fall att den fungerar i praktiken?

John,

Jag hunnit testa den lite grann i fält, har nog då mest använt fokuseringskenan från Novoflex för närbilder och lägre förstoringsgrader. Den gångna sommaren har jag mestadels använt tiden till inventering av olika insekter och kanske framförallt trollsländor, så det blev mycket handhållna enexponeringar då. Har genom detta arbete skaffat mig erfarenheter om var intressanta insekter finns och planerar för den kommande sommaren att fotografera med högre förstoringsgrader i fält.

Tycker att det är praktiskt med två skenor bla för att komponera bilden, gå igenom "stacken" innan man börjar fotografera och det passar till den teknik som jag använder för MP-E 65 (öka förstoring backa sensorn - minska förstoring skjut fram sensorn). Jag använder som sagt Novoflexskenan också för närbilder och lägre förstoringsgrader och vid högre förstoringar då jag behöver finare stegförskjutning går jag över till linjärbordet från Newport.

Har testat min setup inomhus på stativ med ett 10X mikroskop objektiv och jag tycker det fungerar bra.

Vad jag skall prova är ett annat stativhuvud. Såg att det fanns några funderingar kring Novoflex Ballhead MagicBall 50 här på forumet och jag kan komplettera med vad jag tycker om det. Det är bra och snabbjobbat, men kan vara lite känsligt att ställa in vid högre förstoringsgrader och det gäller att vara vaken och uppmärksammad när man använder det. Lite ovaksamhet och med justeringsskruven som hanterar trögheten på kulan löst åtdragen är det är lätt hänt att utrustningen tippar i sidled. Detta har hänt mig ett par gånger men jag har haft turen att kameran och objektiven klarat sig utan skada, så med den erfarenheten är jag lite extra försiktig när jag använder det. Använder också Novoflex Ballhead MagicBall 50 till annan fotografering och det kanske fungerar bättre där än för makrofotografering, men med lite vana så funkar det även för makro.

Mvh

Conny

Nu drog den här tråden iväg åt ett håll som inte känns bra. Den här tråden handlar ju om linjärborden och eventuella lösningar att färsta under och ovanpå, inte en utvärdering om hurvida Connys lösning fungerar bra att stacka med när INTE linjärbordet används.

Har idag löst ut ett paket från USA som innehöll ett linjärbord Newport 430 SM-25. Nu trodde jag att micrometer skruvens ände satt fast, men icke utan återgången hålls kvar av en retur dragfjäder som är lite klen, så när jag tilltar utrustningen framåt så
åker allt framåt. Tänker testa med en krftigare fjäder eller någon som har en annan lösning?

Mvh Mikael