Öppet Forum > Kringutrustning till Componon-S 50m/2.8

Tjena!

Tröttnade på mitt Sigma 70mm/2.8, då det bara kommer ned till 1:1, och känns inte helt skarp där helle, så jag drog till och köptre ett Schneider Kreuznach Componon-S 50mm f2.8 - nu behöver jag lite kringutrustning...

Först lite info om vart jag vill komma fram till: Kunna studio-stacka mellan 1:1 och 4:1 med bra skärpa, utan att det tar allt för lång tid att krångla med riggen, montering av objektet etc. Kommer nog främst ha det till att ta bilder på prepparerat material (dvs insamlade insekter) i storleksklass mellan till liten (~15mm-5mm). Belysningen kommer nog vara extremt svår att få till bra, många av de djur jag tänker fota är starkt metalliska eller blanksvarta med kraftig skulptering, men det är ett senare problem. Mitt tänkta kamerahus är en antik digital sak vid namn "D70", med ynka 6.0Mp, men det borde väl inte vara nått problem?

Funderar på att faktiskt köpa någonting som inte är begagnat för en gångs skull, det Proxxon KT-70 som rekommenderas, verkar vara rätt praktiskt. Har inte helt bestämt mig, det kostar trots allt en tusenlapp, ska se om jag kan hitta något annat som kan fungera. Behöver ju inte flytta objektet mer än dess längd, så en rörlighet på 30-50 mm räcker gott och väl - ett gammalt "objektsglasbord" från ett mikroskop kanske kan fungera? Fast det kanske krävs högre nogrannhet än de ger?

Nästa del är en bälg, läst på forumet och fått rådet att både fram och bakstycket bör vara rörliga, så det gör urvalet en aning snävare. Hittar 3st bälgar på eBay av "Pentacon M42"-typ, men de kostar runt 650kr exkl. frakt, så jag är lite motvillig - eller borde jag slå till? John påstår att han hittat sitt på eBay för 14€, vilket gör mig ovillg att lägga ut 4gg så mycket...

Till sist behöver jag lite allsköns adaptrar, beroende på vad det blir för bälg, men jag antar att en 43-52 step-up och en omvändningsring är obligatoriskt, men de ska nog gå att hitta billigt.

Summering av frågor:
1) Är en Nikon D70 lönt att använda, eller kastar jag bara skärpan i sjön då jag inte har nog med pixlar för att utnyttja den?
2) Köpa ett Proxxon KT-70 för 1000:- eller försöka hitta nån mikrometermojjäng på annat håll?
3) Köpa en Pentacone M42 bälg för 700-900kr inkl frakt, eller försöka hitta något bättre för samma summa, eller liknande för lägre pris?

Tack för svar!
/Alex

Hej Alexander
jag ska försöka att ge dig svar på dina frågor.
1. Nikon D70 är som du skriver en äldre kameramodell och mycket har hänt sedan den kom ut på marknaden. Men jag själv har använd och tagit mycket fina bilder med D50 som är en enklare variant av D70. Det går visst att använda D70 men ett par nackdelar mot modernare kameramodeller är att D70 saknar Live View som man har en stor nytta av vid fotografering av stackade bilder. En annan sak som D70 saknar är spegeluppfällning som kan minimera skakningar pga spegelrörelse. Jag är inte heller säker om det går att använda trådutlösare till D70 och du måste kanske använda fjärrutlösare som behöver batterier. Så summa summarum kan man säga att det finns idag bättre kameror. D70`s nackdelar är egentligen inte 6Mp men avsaknad av funktioner som underlättar vid stackningsfoto. Men det är inte omöjligt att börja med D70 och senare när man har provat lite kan man skaffa ett nytt och modernare kamerahus.

2. Proxxon KT-70 är mycket lämplig för studiostackning i dem förstoringsgrader du vill jobba med (1:1 till 4:1) och rekommenderas att köpa men du kommer vara tvungen att skaffa även ett linjärbord (mikrometermojäng) för att kunna stacka i förstoringar 4:1 med precision.

3. Pentaconbälg M42 för 900 kr inklusive frakt är inte dyrt. John köpte hans billiga för några år sedan när priserna var mycket lägre än idag. Det är just stackningsfoto som har blivit populärt och drivit upp priser på beg. bälgar och linjärbord.

Tack för snabbt och utförligt svar!

Jag befarade att priserna hade gått upp, men så mycket? Får väl se det som positivt att det blivit så populärt.

Du har nog rätt kring min D70, den har inte riktigt de funktionerna som behövs för att kunna stacka smidigt. Får se om jag kan komma på nått sätt att komma runt dem. Vet någon om det går att styra kameran via USB från datorn, tänker att skulle man kunna styra saker som spegel, slutare, etc? Eller är det bara önsketänkande?

Tack igen,
/Alex

Tycker det verkar som om priserna på förstoringsobjektiven har stigit oxå senaste åren....hänger nog ihop med att människor upptäckt hur bra de kan vara för makrofoto. Men inte bara för det utan även för vanligt foto normalvända. Nu finns det ju dessutom väldigt billiga fokushelicoider från Asien. Dock har de två jag köpt inte varit så bra att vrida på (en var för lös och den andra för hård).

Ja, priserna på vissa specifika delar har antagligen gått upp en del på senare år. Tendensen har märkts tydligt när det gäller linjärbord och vissa bälgmodeller men även dessa går att fynda. Ett Componon-S 50/2.8 för 264:- inklusive frakt är ju nästan provocerande billigt med tanke på hur fin optik det är.

När det gäller bälgar så snubblar man ibland över riktigt billiga objekt (som jag gjorde med 14€-bälgen) men det räcker trots allt att man är villig att lägga runt en tusenlapp för att man ska vara ganska säker på att hitta något som fungerar bra och håller i decennier. Motsvarande gäller linjärbord. Och den som händelsevis inte ser sig som någon som ska ägna sig åt makrofotande i decennier behöver ju inte heller sörja – om trenden håller i sig verkar det ju vara ganska bra pengaplaceringar.

Att styra kameran från datorn går ju med lite modernare hus och lämplig programvara. När det gäller Nikon-kameror är väl "Capture One" det vanligaste programmet för så kallad "tethering". Vad jag kan se så fungerar dock den programvaran från Nikon D80 och framåt.

D70 är som sagt en något ålderdomlig modell vid det här laget men precis som Stanislav skriver så beror det verkligen inte på upplösningen i första hand.

Tack så mycket för alla informativa svar!

Om jag nu upptäcker att min D70 blir en för svag länk i min stacking-rig, vilket inte känns helt otippat, vad hade ni rekommenderat mig att byta ut den mot?

Det känns som det finns oändliga mängder alternativ, de enda kraven jag har är att "huset" har en sensor med vettig upplösning (typ 5mp och uppåt), inte skakar allt för mycket vid exponering, och kanske live-view (antingen på en skärm på själva huset eller via sladd kopplad till datorn). Tillverkare, modell, bajonettfattning etc spelar ingen roll - bara den går att sätta fast till bäljen via nån adapter. Så allt från digitala spegelreflexer, modernare varianter utan spegel (av typen Sony Nex etc) till sensorbakstycken för montering på trinokulära mikroskop etc... Känner att jag måste ha nån slags urval av vad som kan vara lämpligt och prisvärt. Jag slipper ju gärna att betala för funktioner som jag inte kommer att använda.

Några förslag eller tankar kring detta?

Tack igen - hjälper oerhört mycket att få input från andra, och experter inte minst!
/Alex

Tack igen för all hjälp, verkligen uppskattat!
Fick idag den sista delen av min rigg, Proxxonbordet, kunde inte låta bli att testa hela härligheten direkt.
De första två bilderna är korta stackar, 7 bilder (mer teknisk info på flickr), men jag kommer lägga upp mer allt eftersom jag testar mig fram. Skärpan är inte super, antar att det beror på vibrationer, har tagit bilderna utan att koppla bort spegeln och genom att knäppa av bilden manuellt på kamerahuset.
Om ni ser några problem eller nybörjarmisstag som bör rättas till får ni mycket gärna skriva här eller på flickr!

http://www.flickr.com/photos/69669232@N06/sets/72157639622425125/

Vad tycker ni, ser det ok ut? Jag har inte redigerat bilderna alls, för att se hur bra "grunden" ser ut, innan oskarp mask, kontrast etc ska fixas med.

/Alex

Hej Alexander,

Jag tycker att det ser ut som att det finns gott om utrymme för förbättring i de två sista bilderna – de med vid bakgrund. De andra bilderna ser klart bättre ut! Det är lite svårt att avgöra vad som är "huvud-boven" utifrån dessa bilder. Ett problem är kanske att bilderna är något överexponerade – i synnerhet med äldre kameror kan detta ge vissa oönskade bieffekter i form av kontrastproblem med mera. Ett annat potentiellt problem är at sensorn är lortig. Detta kan faktiskt påverka skärpan om det är tillräckligt illa och skälet till det är att stackningsprogrammets auto-alignment kan luras om det är tillräckligt mycket dammpartiklar i förhållande till andelen skarpa pixlar på motivet. Eftersom dammkornen uppträder på samma pixlar i serien verkar "dammpixlarna" alla för noll justering – och är de tillräckligt många kan de överrösta de verkliga pixlarnas "önskemål".

Några saker du bör checka av är följande: se till att exponera korrekt, ha en någorlunda ren kamerasensor, se till att det inte är några interna reflektioner: Ta bort kamerahuset, placera ögat ungefär där sensorn ska befinna sig, använd samma belysning du tänkt använda för vid bildtagning och kolla efter ljus från andra ställen än optiken. Det kan räcka med en liten kromad kant på någon adapter som tittar fram i ljusgången för att ställa till det och totalförstöra bildkontrast och skärpa! Det kan till och med räcka med en blank plastyta på något kritiskt ställe – även om den är svart till färgen! Ser du några misstänkta reflektioner – försök att skärma av dem på något sätt (klipp till en bit svart kartong eller liknande med ett hål som är lagom stort för att släppa igenom optikens ljusstrålar men blockera övriga).

Rörelseoskärpa kan mycket riktigt också vara ett problem. Använd fjärrutlösare. Om inte det går – använd slutarfördröjning (exponeringsfördröjning) eller självutlösare för att fördröja tiden mellan avtryck och exponering. Och självklart bör övriga vibrationskällor minimeras i högsta möjliga mån.

Vilken bländare är det som använts i de två sista bilderna?

Hej,

Tror du har helt rätt John, verkar vara en blandning av faktorer som samspelar, främst ljus och vibrationer. Alla bilderna är tagna vid f4.7, så diffraktion är nog inte ett problem (om det var det du undrade dvs). Tagit några bilder med svag belysning och lång exponeringstid (1,5-4 sek) och det verkar hjälpa. Skakningarna dör nog ut rätt kvick, verkar vara som "värst" kring 1/3-1/10 sek.
Antagligen har jag fortfarande ljus som studsar omkring i ljusgången, men jag kunde inte se någon större skillnad på bilder tagna med de två ljusstop jag satte in (ett ca 1cm bakom objektivet och en i bälgens skruvfattning bak vid kamerahuset). Avsaknaden av förbättring kan ju bero på vibrationer också var ett problem, får fortsätta experimentera. Kan också vara att det finns kraftigta ljusblänk precis utanför bildfältet, hur viktigt är det med "motljus"-skydd etc vid stackning?

Har du nån åsikt om objektivet i fråga, hur bra är ett Schneider-Kreuznach Componon-S 50mm f2.8? Är det värt att försöka hitta något annat? Märker att jag ibland vill ha mer förstoring så jag sneglar lite på att skaffa en glugg i 28-35mm området, några tips? I princip vilket märke som helst funkar, lätt att köpa adaptrar online.
Inte så att någon har nått överblivet man kunde köpa?

Nya bilderna ligger uppe i samma flickr-set: http://www.flickr.com/photos/69669232@N06/sets/72157639622425125/
Närmar mig att vara nöjd med bilderna, men är inte riktigt där än.

/Alex