Öppet Forum > Mikroskopobjektiv

Hej!
Följande är ett urklipp ur en mailkonversation mellan mig och John Hallmén, jag lägger upp den här så att alla kan ta del av Johns svar.


....

Jag har utrustning för makrobilder med bälg, makroobjektiv osv. Med min
utrustning kan jag få bilder på upp till ca 8 gångers förstoring, men för de
största förstoringarna (omvänt 28 mm på bälg) blir kvaliten inte särskilt
bra. Jag har förstått att mikroskopobjektiv är vägen att gå. Så jag har
tittat på 10x objektiv, främt nikon plan serien. Jag har koll på några
beteckningar på dessa objektiv, tex skillnad mellan finit och infinit
fokuserande objektiv (för mig spelar det nog ingen roll vilket det blir).
När man letar på tex ebay finns många, men det är en veritabel djungel med
alla olika beteckningar, och som du har skrivit är inte alla objektiv
lämpliga. Så nu undrar jag om du kan hjälpa mig med att hitta ett vettigt
objektiv. Helst inte för dyrt eller med för kort arbetsavstånd.

Just nu finns tex följande på ebay, är några av dessa bra?
(se i Johns svar, alla länkar finns där)

Hej Magnus,

Ja, finit och infinit är kanske det första du bör bestämma dig för – det är lite som att välja kamerasystem: det blir lite meckigt att byta mellan. Finit är enklare på så sätt att det bara kräver ett objektiv och en bälg medan infinit introducerar ytterligare en variabel i och med att det krävs en lämplig tublins. Jag har övergått mer och mer till infinit eftersom jag gillar Mitutoyo-objektiven som ger bra teckning även i kanterna på en småbildssensor. De bästa finita objektiven är dock mycket bra och på exempelvis APS-sensorer är de bästa representanterna från respektive "lag" i stort sett oskiljaktiga i fråga om bildkvalitet.

Utifrån vad du skriver och de länkar du skickar tycker jag du verkar ha röjt dig fram i djungeln bra så här långt. Jag tar och kommenterar dem i tur och ordning

> Nikon E Plan 10x/0.25 ∞/0 WD12.5 objective
> http://www.ebay.co.uk/itm/Nikon-E-Plan-10x-0-25-0-WD12-5-objective-/200627770845?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eb658d5dd

Det här objektivet är det enda jag inte känner till bland de du länkar till så jag vågar inte uttala mig om det. Det kan vara bra men det är verkligen inget välbeprövat objektiv i photomacrography-kretsar. Traditionellt sett brukar beteckningen "E" beteckna Nikons ekonomiserie så det är nog rimligt att anta att det är en enklare variant av deras vanliga 10X ∞/0 Plan. Det som brukar gå under beteckningen CFI 10/0.25 har WD på 10.5mm ser liknande ut i sin yttre finish och är ett mycket bra och ofta relativt billigt objektiv – ett betydligt säkrare kort med andra ord! Personligen skulle jag inte satsa på detta men som sagt – det kan vara bra.

> Nikon E Plan 10x/0.25 160/- objective
> http://www.ebay.co.uk/itm/Nikon-E-Plan-10x-0-25-160-objective-/190576609114?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c5f40475a

Det är är ett enkelt finit objektiv som ger bra resultat men är lite bökigt att använda eftersom arbetsavståndet är kort (2.6mm). Jag testade det här: http://www.flickr.com/photos/johnhallmen/4504807423/

Det finns en LWD-variant med ungefär 10mm arbetsavstånd som dyker upp ganska ofta till låga priser. Det är inte lika bra i fråga om kontrast som M Plan eller BD Plan men definitivt inte dåligt och med lite handpåläggning i efterbehandlingen blir skillnaden ännu mindre. Mer info om detta här: http://www.flickr.com/photos/johnhallmen/4708318811/in/set-72157604592459772/

(jag har nog mitt 10/0.25 LWD kvar någonstans och kan tänka mig att sälja det om du är intresserad)

> Nikon M Plan 10x/0.25 DI 210/0 objective
> http://www.ebay.co.uk/itm/Nikon-M-Plan-10x-0-25-DI-210-0-objective-/190552703258?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c5dd3811a

Det här är ett mycket välbeprövat objektiv som utan tvekan kan rekommenderas. Det utsatta priset verkar dock orimligt högt – det borde inte kräva allt för mycket tålamod för att hitta ett billigare. M Plan är optiskt sett identiskt med BD Plan som dock har en annan gänga och "barrel". Personligen föredrar jag ofta BD-plan eftersom de kan göras smalare i framdelen (genom att skruva bort den ihåliga trumman) vilket underlättar ljussättningen. Här finns ett från en säljare som jag har köpt från ett par gånger: http://www.ebay.co.uk/itm/Nikon-BD-plan-10x-0-25-DIC-Microscope-objective-/130600390451?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e6863cf33

> Nikon CF Plan 10x/0.30 ∞/0 EPI WD 16.5 objective
> http://www.ebay.co.uk/itm/Nikon-CF-Plan-10x-0-30-0-EPI-WD-16-5-objective-/190560079210?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c5e440d6a

Det här ser bra ut "på pappret" men jag blev lite besviken på det när jag testade det. Har visserligen inte gjort så noggranna studier av det men det finns utan tvekan bättre alternativ.

> NIKON CF PLAN 10X/0.21 EPI SLWD
> http://www.ebay.co.uk/itm/NIKON-CF-PLAN-10X-0-21-EPI-SLWD-free-ship-/140625515582?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20bdef143e

Har inte testat detta men har liten anledning att tro att det skulle vara bättre än föregående som är i samma serie och bortsett från arbetsavstånd och NA troligen likvärdigt. Eftersom det är dyrare och har lägre teoretisk maxupplösning (NA: 0.21) skulle jag bortse från detta.

Det här är frågor och svar som säkert skulle intressera andra men jag förstår om du inte vill posta det direkt på makrofokusforumet eftersom det innehåller ebay-länkar. Vore det ok om vi publicerade det efter att du tagit eventuellt köp-beslut? Även om länkarna vid det laget är inaktuella innehåller det en del matnyttig info.

Vänliga hälsningar,

John
"

Det slutade med att jag köpte detta
http://www.ebay.co.uk/itm/Nikon-BD-plan-10x-0-25-DIC-Microscope-objective-/130600390451?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e6863cf33

återkommer med rapport när jag fått det.

/Magnus

11-25 | Unregistered CommenterMagnus

Hej. Jag försöker mig på att leta på eBay efter mikroskop objektiv och är uppenbarligen på en betydligt lägre kunskapsnivå än både Magnus och John. Det som nämns här är att till att börja med välja mellan finit och infinit. Det första verkar ju enklare om det endast behövs bälg och lins.

Frågan är hur jag vet skillnaden när jag tittar på ett mikroskop objektiv, inte nörvändigtvis just ett Nikon? Hur vet jag sen vilken adapter jag behöver (om vi utgår från att bälgen har en M42 gänga)? Jag har sett det finns både platta och konformade. Spelar det någon roll?

Tacksam för hjälp!!

Jacob

Hej!
Efter vad jag förstått är finit lättare och ger bra resultat på en APS- sensor kamera. Jag valde en platt adapter med 52 mm gänga i ena änden, då kan jag lätt koppla den till min nikon K2 mellanring. Har redan fått mitt objektiv men inte adapter så jag har inte testat än.
/Magnus

11-30 | Unregistered CommenterMagnus

Okej, fast jag menade hur kan jag se vilket som är vilket i en annons på ett objektiv? När jag försökte söka på ordet "finit" på eBay gav det ingenting och i själva beskrivningen av dom har jag inte stött på ordet. Jag kan ju letat på fel ställe men därav frågan...

Om du inte läst detta innan så kan jag rekommendera denna post som förklarar en hel del!
http://www.photomacrography.net/forum/viewtopic.php?t=12147
mvh
Magnus

12-1 | Unregistered CommenterMagnus

Det verkar som om jag får reda på detta den mer besvärliga vägen. Jag upptäckte just att jag vunnit en auktion på ett objektiv jag inte trodde jag kunde vinna med den inlagda summan. Beteckningen är följande "QTY 1, LEICA 10X /0.25 160/0.17 E1 ACHRO MICROSCOPE OBJECTIVE"...? Jag har inte den blekaste om jag kan använda det i framtiden, om det är bra osv....

Ledsen att jag inte hunnit svara på frågor på forumet på ett tag men jag har verkligen haft fullt upp... Av allt att döma kommer det snart lugna ner sig.

Helt kort om detta ämne som förtjänar en längre utläggning egentligen. Mikroskopobjektiv är generellt jättesvåra att uttala sig om utan att prova dem men specifikationer som de du angav säger en del om vad man kan förvänta sig!

Jakobs objektiv har alltså följande specifikationer: LEICA 10X /0.25 160/0.17 E1 ACHRO

Siffran 160 säger att detta är ett finit mikroskopobjektiv – dvs, det är designat för en fast "tublängd" eller med andra ord avstånd mellan objektivet och bildplanet. I det här fallet är tublängden 160mm och det betyder att okularet ska placeras 160mm från objektivets "bakkant" (gängan ej inräknad). I praktiken innebär detta att du kommer få en förstoring på 10x på sensorn om den placeras 150mm från objektivets bakkant. Skälet att det är 150 och inte 160 är att mikroskopokular (de man har framför ögonen i ett vanligt mikroskop) fokuserar på en bild 10mm ner i tuben – dvs, det är där den verkliga bilden projiceras av objektivet och det är därför där sensorn ska placeras. Det är i regel bra att inte avvika för mycket från denna tublängd eftersom objektivet är bäst korrigerat på detta avstånd. Men det finns viss flexibilitet i att variera förstoringsgrad med olika avstånd precis som med vanliga objektiv.

10x säger förstås att det är avsett för denna förstoringsgrad. Siffran 0.25 är ett mått på ljusstyrkan kallad NA (Numerical Aperture). Ju högre denna siffra är i förhållande till förstoringsgraden desto högre teoretisk upplösning kan objektivet leverera. NA 0.25 som på ditt objektiv är typiskt för ett 10x objektiv och bör inte ge några kännbara problem med diffraktion.

Achro, betyder att det är akromatiskt och det betyder i sin tur att det är någorlunda korrigerat för färgfel. En bra egenskap eftersom detta är en stor källa till dåliga resultat. Ännu bättre är beteckningen "Apo" vilket betyder apokromatisk som är ännu bättre korrigerat.

0.17 betyder att objektivet är korrigerat för användning tillsammans med ett 0.17mm tjockt täckglas mellan objektivet och motivet. Detta är inte så bra vid normal fotografering och kan orsaka brytningsfel när objektivet används utan täckglas. En lösning kan vara att fästa ett täckglas precis framför objektivets frontlins men det är ändå lite bökigt. Oftast brukar dock inte detta orsaka några större problem vid 10x och lägre utan detta blir mer kännbart vid högre förstoringsgrader (20x och uppåt). Ett annat problem med denna typ av objektiv som är anpassade för att användas med täckglas är att de ibland har dåligt arbetsavstånd mellan frontlins och motiv (ibland mindre än en millimeter). Detta eftersom man inte har någon större glädje av långt arbetsavstånd om motivet ändå ligger platt mellan två glasskivor och blir genomlyst bakifrån.

Ett annat tänkbart problem är fabrikatet. Tillverkare som Leitz, Zeiss och Olympus gör onekligen fin mikroskopoptik men tyvärr är deras mikroskopobjektiv oftast speciellt anpassade för användning tillsammans med specifika okular. I ett sådant system sköts en del av färgkorrigering och brytningsfel av okularen och bilden som levereras från objektivet är därför delvis okorrigerad. Vid fotografering använder vi inte något okular och därför blir det den "halvkorrigerade" som projiceras på sensorn. Lysande undantag från denna olyckliga egenskap har varit Nikon's så kallade CF-objektiv. CF betyder "Chromatic aberration Free" – fri från kromatiska avvikelser och innebörden är att objektiven själva tar hand om "alla" brytningsfel. Nikon har inte gjort det så lätt för oss fotografer eftersom de ofta utelämnar beteckningen "CF" på sina objektiv och därför krävs viss kunskap för att kunna identifiera vilket objektiv som har denna åtråvärda egenskap.

Hur som helst – objektivet är värt att testa och det är inte alls otänkbart att det ger bra resultat – men håll förhoppningarna i schack!

Jag har nog nämnt det tidigare men säger det igen: på flickr har jag lagt upp en guide till mikroskopobjektivdjungeln. Den är på engelska och jag jag kommer förr eller senare göra en svensk version här – men tills vidare får ni gärna kika där!

Här är länken: http://www.flickr.com/photos/johnhallmen/5379235010/in/set-72157604592459772

Okej, jag får tacka för den utförliga förklaringen. Jag är rätt envis när det gäller att hitta information på nätet och eftersom det fattades en del att förklara i benämningen till mitt Leica objektiv så letade jag till jag hittade det och kan därför lägga till Leicas egna förklaring på just "E1" i "E1 ACHRO". Så här står det:

The vision to see images more clearly.
The BM E utilizes the new Leica E series optics designed by optical engineers for
high contrast, sharpness and resolving power. The quality of the optical glass and
design combine into a system beyond the average microscope:
Superior quality Leica E1 series all-glass, finite-corrected optics for brilliant,
high-contrast imaging.

Jag tackar ännu en gång till din fina förklaring, John!

Idag kom äntligen min adapter så att jag kunde testa objektivet. Jag har bara testat några snabba bilder, men det verkar helt klart vara mycket bra! Tack John för köptipset!

12-13 | Unregistered CommenterMagnus

I helgen har jag testat mitt Nikon BD Plan 10x mikroskopobjektiv lite mera. Vissa bilder får liksom en vit slöja runt särskilt ljusa detaljer. Jag har laborerat med olika diffusorer, olika blixtvinklar mm. Misstänker att jag har en del ströljus inne i bälgen, ska beställa light trap materialet som John har rekommenderat. Ibland blir dock bilderna bra, särskilt om man skalar ner till halva storleken och ökar kontrasten och skärpan i PS. Inte riktigt i Johns klass förstås, men vissa bilder är jag väldigt nöjd med. Jag börjar förstå lite hur man ska välja motiv och fotovinklar för att få den där härliga 3D känslan som många av Johns bilder har.
Jag har redan börjat bli sugen på att skaffa ett objektiv med ännu större förstoring!

12-19 | Unregistered CommenterMagnus

Här är ett exempel på en bild som blev hyggligt bra. Bilden är endast nedskalad och uppskärpt och så har jag ökat kontrasten lite. Men kan se några konstigheter som uppstått i stackningen som man nog kan förbättra med lite mer efterarbete.

http://www.flickr.com/photos/72425851@N07/6538995959/in/photostream/

12-19 | Unregistered CommenterMagnus

Det ser väl jättebra ut det där. Förutom själva objektivet, använde du då en bälg också?

Själv sitter jag i den sits du satt i förut nämligen att objektivet kommit men jag inte har någon adapter. Tyvärr har jag inte ens beställt någon för jag vet inte vilken det ska vara. Nu går det ju ingen direkt nöd på mig eftersom jag har både Canon 180mm och 65mm att leka med så länge...

Ja, jag använder bälg och sen en mellanring som heter Nikon K2. Jag mätte upp så att jag fick 200 mm utdrag mellan sensor och objektiv.

12-20 | Unregistered CommenterMagnus

När det gäller Nikon´s mikroskop objektiv hittade jag en förklaring som förklarar en hel del:

http://www.microscopyu.com/articles/optics/objectivespecial.html

Hej,

Har fått tag på en Nikon E Plan 10/0.25 LWD och undrar vilken adepter som jag måste köpa för att kunna börja fota med det med en Nikon bälg? Och om man ska köpa till extra mellan ringar?

01-3 | Registered CommenterLars

Lars: det objektivet har så kallad RMS-gänga. För att fästa det på en Nikon-bälg behöver du antagligen två adaptrar (om du inte hittar något specialtillverkat).

Det enklaste alternativet är antagligen: RMS->M42 + M42->Nikon F hanbajonett
RMS->M42: visa sökresultat på eBay
M42->Nikon: visa sökresultat på eBay

När det gäller RMS-adaptrarna föredrar jag själv den platta typen framför den koniska. M42-adaptrar finns det hur mycket som helst av och de lämpligaste för detta syfte är de utan korrigerande optik.

Några extra mellanringar behöver du inte (bortsett från att det ibland krävs en kort mellanring för att kunna fästa kamerahuset på bälgen). Nikon E Plan bör ge angiven förstoringsgrad (10x i ditt fall) om de monteras 15 cm från kamerasensorn.

John: super tack för hjälpen.
Finns det någon speciell mellanring som du kan rekommendera för att använda till bälgen, eller ska man köpa original Nikon?

01-3 | Registered CommenterLars

Nikon's originalringar är mycket välgjorda och har fördelen att man slipper det glapp/svaj som ofta kan uppstå med billigare prylar.

Jag brukar använda en mellanring som heter Nikon E2 (14mm). De saknar bländaröverföringen som finns i M- eller PK-serien och går därför ofta att hitta billigt (inte sällan under hundralappen)! Här är ett exempel på eBay just nu och här är ett annat.

Hei!

Takk for mye interessant info om 'ikke-standard' bruk av mikroskopobjektiv!

Jeg tenkte bare jeg skulle nevne at DIC-objektiv ikke er spesielt egnet utenfor mikroskopet. (DIC = Differential Interference Contrast, ofte kalt Nomarski). Uten den nødvendige kondensoren (med polarisator og wollastonprisme), analysator, neste wollastone-prisme etc, er det fullstendig bortkastet å kjøpe slik kostbar spesialoptikk. Den 'vita slöjan' som Magnus observerer, skyldes trolig lysbrytning i de kompliserte optiske elementene som inngår. Jeg kjenner ikke Nikonobjektivet, men jeg mener å huske at en Olympusutgave jeg brukte for mange år siden hadde faseringer i tillegg (dvs.kunne også benyttes til fasekontrast). Da blir det ytterligere et optisk element som kan skape problemer når objektivet skal brukes utenfor sin egentlige funksjon...

Mvh. Tom Einar Andersen